Cărţi esenţiale – Lista mea 100

Sunt cărţi pe care nu le uiţi, care te fac să râzi sau să plângi, cele cu o poveste ieşită din comun, uimitoare sau care curg pur şi simplu şi te forţează să dai cu aviditate pagina să afli ce se întâmplă mai departe.

Sunt obligatoriile prin care trebuie să treci, de şcoală, de examene, capodoperele, cu premii, pretenţioase şi grele, cu teme profunde despre filozofia vieţii şi a morţii, de luat notiţe.

Şi apoi acelea timide care te găsesc ele, spre care întânzi mâna întâmplător într-o librărie, fără să ştii nimic despre autor sau subiect. Sau dânsele de care ţi se vorbeşte şi, din curiozitate, le încerci dacă ţi se potrivesc în minte şi inimă. De fapt, astfel îţi faci buni prieteni, pe viaţă, căci bucuria împărtăşită atunci când vorbeşti de noile tale descoperiri funcţionează mai bine ca orice.

Nu figurează în şirul de mai jos nici una cu poezie – chiar dacă ele contează enorm pentru arhitectura sufletului, dar nu e loc şi pentru ele, le trebuie o listă separată -, foarte multe de Nobel, Proust, Faulkner, din noul roman francez, chiar dacă îmi plac. Am acasă un hol foooooaaaarte lung, iar pe un perete este biblioteca. Am stat în faţa ei mult timp, uitându-mă la cotoarele cărţilor. Pe care să o pui în listă şi pe care nu? Credeţi-mă, a fost foarte greu să mă decid. În fond nu pot să îmi alcătuiesc lista doar cu literatură sud-americană, de exemplu. Şi nici cu teatru, din care nu am pus decât câteva titluri. Shakespeare, pentru că trebuie, desigur. Dar am să încerc pentru mine să alcătuiesc o listă cu piesele de teatru care au contat, care au construcţii şi replici extraordinare, pe care le-am văzut montate şi le-am ţinut minte. Mai încolo, măcar un top mic 50. Şi, pentru că blogul meu este cică despre cinema, am să (îmi) arăt câte şi care şi cum au fost ecranizate.

Şi acum iată romanele de-a valma, aşa cum mi-au venit în amintire:

1. Dune

2. LOTR

3. Orele

4. Jocul cu mărgele de sticlă

5. Spuma zilelor

6. Toţi oamenii sunt muritori

7. Copiii Domnului – Petre Popescu

8. Zahei Orbul – Vasile Voiculescu

9. La Medeleni

10. Cireşarii – Constantin Chiriţă

11. Micul Prinţ

12. Poveste fără sfârşit

13. Ultima Licornă

14. Parfumul

15. Alchimistul

16. Matilda

17. Golful francezului

18. Cocoşatul

19. Sărmanul Dionis – Mihai Eminescu

20. Ivan şi În curte la Dionis – Mircea Eliade

21. Pe vremea fluviului Amur

22. Ca apa pentru ciocolată

23. Povestaşul

24. Numele trandafirului

25. Pontiful – Henriette Yvonne Stahl

26. Papillon

27. Mândrie şi prejudecată

28. Jane Eyre

29. Iarna vrajbei noastre

30. Doamna Dalloway

31. Clopotul – Iris Murdoch

32. Harfa de iarbă

33. Stând de veghe în lanul de secară

34. Pe drum

35. Să ucizi o pasăre cântătoare

36. Ţara brânzei – Felicia Mihali

37. Ciuma

38. Greaţa

39. Cartea de la San Michelle

40. Ce verde era valea mea

41. Centaurul

42. Trei într-o barcă

43. Păsări, lighioane şi rubedenii

44. Mary Poppins

45. Pedro Paramo

46. Soarele e orb

47. Ţipătul păunului

48. Trei camarazi

49. Crimele din Rue Morgue

50. Hamlet

51. Casa somnului

52. Jurnalul lui Bridget Jones

53. Harry Potter şi piatra filozofală

54. Conversaţie la catedrală

55. Un veac de singurătate

56. Apele care ne poartă

57. Femeia nisipurilor

58. Codul lui Da Vinci

59. Solaris

60. Omul nostru din Havana

61. Zece negri mititei

62. Pe aripile vântului

63. Rebecca

64. Idiotul

65. Maestrul şi Margareta

66. Viţelul de aur

67. Tess D’Uberville

68. Pădurea norvegiană

69. Pentru cine bat clopotele

70. Oedip – Sofocle

71. Don Quijote

72. Vineri sau viaţa sălbatică

73. Roşu şi negru

74. Copiii Căpitanului Grant

75. Muntele vrăjit

76. 1984

77. Contele de Monte Cristo

78. La Est de Eden

79. Mizerabilii

80. Marile speranţe

81. Portretul lui Dorian Gray

82. Gluma- Milan Kundera

83. Catch 22

84. Metamorfoza – Kafka

85. Vântul prin sălcii

86.Departe de lumea dezlănţuită

87. Călătoriile lui Guliver

88. Bătrânul şi marea

89. La răscruce de vânturi

90. Zorba grecul

91. Pillow Book – Sei Shonagon

92. Moderato Cantabile

93. Simfonia pastorală

94. Vin ploile

95. Ubik

96. Ceasornicul fără minutare

97.  O minune în fiecare zi – Bohumil Hrabal

98. Uimire şi cutremur

99. Domnilor copii

100. Regina de gheaţă – Alice Hoffman

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

