Un erou cu scut – Captain America

Port.hu image

Un film SF de acţiune şi aventuri, după benzi desenate, cu un erou justiţiar Marvel cu superputeri înseamnă mişcări masive de trupe, implicare multă în revoluţionare efecte speciale, sonore şi vizuale, efecte pirotehnice şi explozii în 3D nemaivăzute. Într-un fel, filmul are din toate astea, însă ce este cu adevărat minunat aici este că nu abundă în efecte. Culorile aproape de sepia care redau culoarea epocii din timpul celui de-al doilea război mondial, o scenografie curată şi destul de minimalistă dau un aer de realism rar întâlnit în filmele de gen. Cadrele sunt rafinate, simple, hangarele sau laboratoarele unde se întâmplă acţiunea nu au detalii tipice de SF. Şi asta chiar dă filmului un plus de atractivitate. Din acest punct de vedere plastic, filmul se apropie mai mult de “Căpitanul Sky şi lumea viitorului” (fără să fie filmat pe ecran verde), având şi aici lupta cu răul nazist, aerul retro şi impecabila reproducere a epocii anilor ‘40.
Steve, un puşti plăpând din Brooklyn este mereu respins la recrutare. Dorinţa lui de implicare este uriaşă şi tot încearcă, indiferent de câte refuzuri primeşte. Îl cunoaşte pe doctorul Erskine (Stanley Tucci foarte bun), un inventator neamţ trecut de partea americanilor, care îi propune să intre într-un program secret, experimental. Doctorul a găsit un ser care transformă un soldat într-un supererou. “Binele devine strălucit, răul devine îngrozitor”. Şi chiar vedem asta, căci primul pe care a testat serul este ofiţerul nazist Johann Schmidt (Hugo Weaving cu alura sa demnă), care s-a transformat în maniacul malefic Red Skull. Steve, devenit Captain America (foarte bună trecerea de la puştiul pitic la bărbatul cu abdomen de culturist!) porneşte acum pe urmele lui. Îşi va alcătui o echipă numai unul şi unul, sub atenta observaţie a colonelului Chester (Tommy Lee Jones minunat în uniformă).

Aceasta e în mare povestea. Sunt multe scene şi situaţii înglobate din alte filme clasice de război, “Trenul colonelului Von Ryan”, “Tunurile din Navarone”, chiar într-un fel echipa trăznită şi foarte politically correct

Port.hu image

(căci există şi un asiatic şi un soldat de culoare) din “Ticăloşi fără glorie”. Şi e foarte interesant cum inserează regizorul cu grijă personaje-cheie care fac legătura cu benzile desenate în 1941 cu cele din 1964 şi cu filmul care urmează curând să apară pe ecrane şi care va strânge mai mulţi eroi Marvel. Există aici şi Howard Stark, strălucit pilot şi inventator, tatăl viitorului Ironman. Începutul cu gheaţă şi finalul, plus prezenţa lui Samuel Jackson care va fi în “Avengers” Nick Fury, aşa cum explicau reapariţia eroului în benzile desenate din 1964, când Captain America fusese reintrodus alături de grupul celorlalţi eroi. Însuşi titlul, „Primul Răzbunător” pregăteşte terenul (şi de marketing) pentru grupul din 2012 care vine.

Filmul are secvenţe bune de acţiune (foarte frumoasă cea în care eroul îşi urmăreşte duşmanul până în apă, în submarin) şi destule lirice, plus unele în care eroul începe să-şi pună întrebări (bun momentul când el, deja vedetă a spectacolului care îi poartă numele, vine în faţa trupelor de soldaţi ca să îi distreze). Chris Evans a mai jucat în filme după benzi desenate (vezi “Cei patru fantastici” 1+2). Aici îi stă bine în uniformă şi e credibil şi în prima parte cu fizic ingrat şi în cea de-a doua ca erou mascat. Scutul lui dintr-un metal dur, aruncat ca un bumerang arată foarte bine (inclusiv pe siteul oficial!). Armele cu lumina albastră a rocii mistice, un tanc cât casa, cerul Londrei plin de zeppeline, soldaţii Hydrei salutând cu Heil şi mulţi cât frunză şi iarbă cu acelaşi efect electric ca al clonelor din Star Wars. Suspans bun, care te ţine în priză până la final. Destul de mult umor. O poveste de dragoste, căci, nu e aşa, eroul nu e gay. Maşina uriaşă şi minunată a lui Red Skull, la fel de frumoasă şi uimitoare ca Batmobilul sau submarinul de argint din “Liga”.

Fără să fie strident patriotic, filmul funcţionează – prin finalul cu o rezolvare gen “Pururea tânăr” – foarte bine în vremuri de criză. Este filmul perfect de imbold pentru un public speriat. Un erou din timpul războiului care ajută un public din vremea crizei financiare. Adică eroul perfect. Cu scutul lui cu tot. Aşadar, după inelul din Arabela, mantia care te face invizibil, bagheta, mătura, pensivul din Harry Potter, butonul de teleportare din Star Trek, inelul şi lanterna verzi, iată şi scutul invincibil care te apără de rele. What next?

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: