Oscar 2012

Toată lumea a căzut de acord că ediţia aceasta a fost una foarte liniştită, cu mai puţină emoţie decât unele din anii trecuţi. Căci câştigătorii păreau foarte clari, iar premiile nu au făcut decât să confirme aşteptările tuturor.

Port.hu image

Revelaţia anului, “The Artist“, primul film serios mut, alb-negru din ultimii 80 de ani (căci “Comedie mută” din 1977 a lui Mel Brooks era o parodie color) şi-a adjudecat premiile importante – Cel Mai Bun Film, Cea Mai Bună Regie – Michel Hazanavicius care merită cu prisosinţă pentru curajul său de a aduce pe ecran o poveste atât de ingenioasă, aparent simplă, omagiu perfect pentru Lumea Filmului şi care reuşeşte să-i bată la ei acasă pe maeştrii Martin Scorsese şi Woody Allen -, Cel Mai Bun Actor – Jean Dujardin (“Oui, iubesc ţara dumneavoastră!”) fiind primul francez care reuşeşte să câştige statueta râvnită (actriţe franceze au fost în istorie, dacă vă aduceţi aminte de Simone Signoret în 1960). Acesta practic nu avea rival, căci partitura sa grea, cu atâta fineţe de mimică, dans şi carismă era mult peste cele ale frumoşilor ecranului Clooney (pe care mulţi îl dădeau favorit) sau foarte moalele Brad Pitt. Plus Oscarul pentru Cea Mai Bună Coloană Muzicală, căci filmul este în întregime cu acompaniament vesel orchestral, cu foarte bună documentare, care respectă perfect epoca anilor ’20. Şi, oarecum surprinzător, căci aici se bătea cu filme de epocă, cu multe detalii, minuţios realizate, Cele Mai Bune Costume, filmul francez devansând cu ţinutele sale din anii nebuni unele cu crinolină din ecranizări britanice.

Desigur, a fost seara lui Meryl Streep, regina Hollywoodului, poate cu adevărat cea mai bună actriţă a

Port.hu image

momentului, cameleonică, cea care cu acest rol al fostului prim-ministru Margaret Thatcher reuşeşte iar să-şi transforme trupul şi vocea şi să demontreze că performanţa din 1983 când a câştigat Oscarul pentru “Alegerea Sofiei” nu a fost ceva singular. Actriţa cu cele mai multe nominalizări, cu cele mai diverse roluri în ultimul timp, acceptă al treilea Oscar (a mai câştigat unul pentru rol secundar în 1980 cu “Kramer contra Kramer”) cu bucurie de copil. Felicitări şi din partea noastră, din toată inima!

Poate micile mirări au fost la rolurile secundare, căci Octavia Spencerpentru “The Help”, a doua actriţă de culoare care câştigă, poate intra la o categorie să-i spunem politică. Premiul e pe merit, chiar dacă partitura Berenicei Bejo din “The Artist” era mult mai solicitantă şi mai plăcută. Christopher Plummer, frumosul actor senior se bucură în ultimii ani de mult mai multă faimă decât în deceniile trecute. Ultimele roluri l-au pregătit pentru acest tată gay şi era de aşteptat să câştige, căci, oricum, pariurile mergeau către actorii cu multă experineţă – ori el, ori colegul Max von Sydow.

Hugo, filmul lui Scorsese, a câştigat la categoriile tehnice, nu neapărat minore, dar a pierdut celelalte 6 (din 11 nominalizări!) la categoriile mari. Însă, chiar şi aşa, premiul pentru Cea Mai Bună Imagine, Cele Mai Bune Efecte Speciale, Scenografie, Muzică, Montaj Sonor recomandă cu putere filmul să fie neapărat văzut. Prima încercare a lui Scorsese de a spune o poveste în 3D, cu efecte şi rezolvări ingenioase, supremul – până acum la el – omagiu la adresa cinema-ului este o reuşită. Filmul îşi începe cu salba aceasta de aur periplul către clasicizare.

Tot la “era de aşteptat” stau şi premiile la Cea Mai Bună Animaţie, căci Rango nu avea rival. O parodie ticsită de gaguri, de ilare răsturnări de situaţie, de făcut cu ochiul celor împătimiţi de western clasic. Şi Cel Mai Bun Film Străin, căci „Nader şi Simin” este o performanţă, iranienii reuşind să intre chiar şi în cursa pentru Cel Mai Bun Scenariu, alături de Woody Allen.

Nu poţi să vorbeşti despre Oscar fără să treci în revistă ţinutele afişate pe covorul roşu. În mod contrar aşteptărilor, a dominat albul, Milla Jovovich, Gwyneth Paltrow în Tom Ford, J Lo, Olivia Spencer, Cameron Diaz şi o ravisantă Rooney Mara care ţâşneşte cu rolul său direct la Oscaruri – de ţinut minte. La fel ca Natalie Portman, într-o rochie roşie cu picouri mici negre, ca o prinţesă din “Vacanţă la Roma”. Cuplul regal Brad Pitt-Angelina Jolie au strălucit pe covor, ea apărând strălucitoare într-o elegantă rochie neagră cu tăietură asimetrică care-i lăsa la vedere un picior perfect.
Şi, desigur, zeiţele turnate parcă în metal – înalta parteneră a lui Clooney, Stacy Keibler şi regina ediţiei, Meryl Streep – în rochii aurii cu falduri. Nu pot să închei fără să le amintesc pe Sandra Bullock, foarte frumoasă prezenţă, de rafinată simplitate bicoloră, combinaţia care nu dă greş, alb ivoriu/negru. Şi pe micuţa actriţă latino, Penelope Cruz, cea care a păşit într-o vaporoasă rochie bleu-gri palid, foarte potrivită pentru tenul său (mai ţineţi minte rochia-lavandă de anul trecut?).

Ediţia 84 s-a încheiat, anul e abia la început, să curgă mai departe, spre bucuria noastră, filmele!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: