Bonnie şi Bonnie – Spring Breakers

După modelul lui “Bonnie şi Clyde” sau, mai aproape de noi, ca variantă mai modernă, pentru generaţiile noi la “Natural Born Killer”, iată propunerea ciudăţică, pop, alertă ca un videoclip de lung metraj de la Harmony Korine.

Port.hu imagePatru eleve, trei lolite dure şi deşănţate, plus cuminţica grupului (da, bineînţeles, Selena Gomez, tânăra vedetă care vine puternic la rampă în lumina reflectoarelor, şi da, cu scene de la biserică intarsiate în poveste ca maxim contrapunct) pornesc să cucerească viaţa, plaja, tot ce le iese în cale.

Sincer, nu ştiu câţi vor avea răbdare să vadă tot filmul, indiferent dacă aleg să se uite doar la picioarele şi fundurile dezgolite ale protagonistelor sau la povestea de stradă/cartier.

Cu aer documentar, realist, cu multe filmări pe cameră, aşadar film în film, în timp real, plus o foame de epiderme – şi la un moment dat parcă e prea mult -, filmul începe ca unul obişnuit de colegiu, virează (târziu de tot) către “Bonnie şi Clyde”, trece apăsat prin “10 negri mititei” şi se termină victorios cu o revanşă feministă.

Spre deosebire de filmele de până la acesta, când jafurile erau date de un tandem mixt ea şi el, sau de peliculele cu violenţa în şcolile americane, când doi tineri începeau să tragă la întâmplare printre colegi, pelicula aceasta despre violenţă şi sex, despre trăirea clipei în mod periculos ne aduce în prim plan protagoniste la vârste pubere, rele, violente, fără scrupule în a-şi dărui trupurile mici sau gloanţele de pe ţeava mitralierelor.

Aparte (uneori poetică, deseori obositoare) este şi abordarea cu voce din off a uneia din fete (pe rând), care vorbeşte cu familia acasă pe mobil şi concluzionează melopeeic despre ce crede că e viaţa.

Destul de previzibil şi de lung/lungit, filmul cu gangsteriţe în costume de baie minuscule, cu cagule roz şi puşti cu precizie reuşeşte până la urmă să dea seama despre o societate bolnavă şi în derivă, despre foamea de bani şi paranoia armelor din dormitor, de fuga de restricţii ale unor tineri de azi.

Port.hu imageMuzica foarte bună, fetele credibile şi naturale – Vanessa Hudgens probabil că după acest rol mai urcă o treaptă, poate aţi văzut-o în “Sucker Punch”! – multele filmări în aer liber, peisajul bine speculat şi, deloc în ultimul rând, James Franco, practic de nerecunoscut, cu mai multe kilograme pe el, tatuaje şi dinţi metalici, cu cozile rasta, cântând liric melodia lui Britney Spears sau înfiorător, egalându-l pe Norton în monologul din “A 25-a oră”. Acestea sunt atu-urile cu care filmul te prinde în mare parte.

Aproape nicio derută, o violenţă care se naşte din nimic, o maturizare rapidă, asumarea „părţii întunecate a răului” cu voioşie şi râsete în pat, o morală extrem de cinică.

Un film mai degrabă de operator, căci imaginea lui Benoit Debie îţi intră deseori în inimă.

Legea şi fărădelegea, lipsa de conştiinţă, erotismul împins la maxim, ca rotiţă de scufundare în abisurile lumii interlope, violenţa şi răzbunarea ca unică monedă de schimb.

Aveam nevoie de un asemenea film? Nu ştiu, sincer, dacă da. Însă, acum, că este aici, dacă sunteţi curioşi să descoperiţi sensuri ascunse şi false drumuri iniţiatice, vedeţi-l.

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: